Werk aan je online zichtbaarheid

Wat niemand ooit had verwacht, is nu realiteit geworden. Er is een pandemie ontstaan en we zijn met zijn allen aan huis gekluisterd. Gelukkig hebben we een digitale wereld ter beschikking. Want een pandemie betekent niet dat we niets meer kunnen. Juist nu heb je als ondernemer de tijd om aan je bedrijf en aan je online zichtbaarheid te werken. Zorg dat je op het netvlies van je klanten blijft, en dat je binnenkomt bij nieuwe klanten. Ik wil het in deze blog hebben over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website? 

AApJE

Misschien herken je jezelf hierin. Je hebt een prachtige website gemaakt of laten maken, alles in dezelfde tinten met veel plaatjes en tekst. Je bent er erg trots op. Bedenk dan eens of het onderdeel waarop jij je klanten binnen wilt halen, ook opvalt. De aandacht van een potentiĆ«le klant wordt getrokken naar dat onderdeel dat opvalt, het onderdeel dat afwijkt qua vorm of qua kleur. Het brein van ons wordt aangetrokken door vormen, kleuren, mensen, onderdelen die afwijken van de standaard. Visualiseer even mee: Je loopt door een winkelstraat en in een van de etalages staat een dansend aapje. Omdat het afwijkt van de standaard etalages, wordt je aandacht er-naar-toe getrokken, al is het maar voor een seconde. Vind je het leuk, dan blijf je waarschijnlijk wat langer kijken. Dit geldt ook voor aapjes op je website. Heb jij een aapje dat interessant is voor jouw bezoeker, dan vergroot je de kans dat deze bezoeker contact met je opneemt. Er is eigenlijk altijd wel een aapje voor je website te bedenken. 

broodkruimels

Vaak weet je zelf als geen ander hoe je website in elkaar steekt, maar geldt dat ook voor een willekeurige bezoeker van je website? Hoe duidelijk is jouw website voor een vreemde? Voor websites met heel veel informatie, is het van belang dat er een goede navigatie aanwezig is. Men noemt dat het kruimelpad. Net als in het sprookje van Hans en Grietje laat je broodkruimels achter, zodat de bezoeker weet waar hij zich bevindt op je website.

begrijpend lezen

Begrijpend lezen wordt al op de basisschool gegeven en dat is vaak al moeilijk genoeg. Toch zie ik regelmatig websites die bomvol staan met vakjargon. Heel leuk voor de bezoekers die ook jouw taal spreken, maar in veel gevallen spreekt jouw doelgroep een heel andere taal. Loop je website eens door en kijk hoeveel vaktermen je gebruikt, die een leek dus niet begrijpt. Probeer deze vaktermen om te zetten in gesproken taal, zodat jij en je doelgroep dezelfde taal spreken. 

 

ja maar = nee

Ja maar = Nee. Wanneer iemand een reactie geeft op jouw website en je zegt: "Ja maar....". geef je aan dat je wel geluisterd hebt, maar het eigenlijk beter weet. Dit zou voor jou een teken moeten zijn, om de tekst waar het over gaat in simpelere woorden op te schrijven. Ga de uitdaging met jezelf aan en vraag aan een aantal mensen buiten je vakgebied om jouw website eens te doorlopen en zijn of haar bevindingen met je te delen. Wanneer je ook maar denkt "Ja maar..." weet je meteen dat het een teken is om aan de slag te gaan met je website. 

Groet, 

Sandra van der Heijden
Online communicatie en webbouwer

Copyright 2020 - 3punt0