Online zichtbaar in 3 stappen

Je bent al een tijdje aan de slag als ondernemer en merkt dat er steeds meer concurrentie op de markt komt. Vragen als 'Hoe zorg ik dat mijn klanten bij mij terecht komen en niet bij mijn concurrent?' en 'Hoe benadruk ik mijn onderscheidend vermogen?' poppen steeds vaker op in je hoofd. Wat kan je doen om zichtbaar te blijven in deze groeiende digitale wereld? Zie hiervoor ons eenvoudig stappenplan voor online zichtbaarheid. Dit plan bestaat uit 3 stappen die je  helpen om als ondernemer zichtbaar te zijn én te blijven; website, sociale media en contentkalender. Hoe dan? Dat lees je hieronder.

Website

Maak een website.
Geen enkele ondernemer kan tegenwoordig zonder website. Heb je geen website, dan word je ook niet gevonden op het internet. Het internet is voor de huidige generatie leidend als het gaat om referenties en ervaringen en om informatie op te zoeken over ondernemers en bedrijven. Een website geeft een ‘eerste indruk’ bij een potentiele klant en deze indruk moet wel goed zijn. Is deze eerste indruk onduidelijk of biedt de website te weinig informatie, dan is de bezoeker heel snel verdwenen. Een website geeft ook vertrouwen. Zorg dat de website een weerspiegeling is van jou als ondernemer. Geef de bezoeker het gevoel dat hij of zij aan het juiste adres is. Zorg voor herkenning. Ga op de stoel van je doelgroep zitten en schrijf vanuit dat perspectief je teksten. Zorg voor een duidelijke opzet en navigatie op de website. De belangrijkste zaken eerst. Wat zijn dan die belangrijkste zaken? Nou, bedenk eenvoudig welk probleem jij voor de klant oplost. Dat is het belangrijkst, daar herkent de bezoeker zich in. 

Sociale media

Zet de juiste sociale media actief in.
Sociale media moeten tegenwoordig een onderdeel zijn van je marketingplan. Als je weet wie je doelgroep is, dan weet je ook op welke sociale media ze zich bevinden. Zorg dat je op dit platform zichtbaar bent. Heb je meerdere uiteenlopende doelgroepen, zorg dan dat je op verschillende sociale media zichtbaar bent. 
Let er op dat de berichten die je plaatst ook gericht zijn op die specifieke doelgroep. Probeer niet op alle sociale media zichtbaar te zijn, maar pak er per doelgroep 1 of 2 en zet deze optimaal in. Berichten, video's, live sessies, win acties, advertenties en meer kan je allemaal inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Gebruik sociale media ook om te monitoren wat anderen over jou als ondernemer op sociale media publiceren en speel daar slim op in. 

En wist je dat sommige sociale media ook door Google goed geïndexeerd worden en daarmee bijdragen aan jouw ranking in Google?

Content Kalender

Zet een contentkalender op.
Een regelmatig gemaakte opmerking is dat het bijhouden van sociale media veel tijd kost. De hoeveelheid tijd die je in sociale media steekt, hangt helemaal af van hoe je er zelf mee omgaat. De meeste tijd gaat zitten in het bedenken van de content. Persoonlijk ben ik groot voorstander van het gebruik van een content kalender per kwartaal. Pak een kladblok of leeg Word document en beschrijf het volgende:

• Benoem 5-10 problemen van uw klant en benoem ook de oplossingen.
• Zijn er evenementen in het komende kwartaal waar je als ondernemer aanwezig bent?
• Benoem je specialisme(s)en schrijf 'Wist je datjes' op.
• Heb je als ondernemer/onderneming een keurmerk? Benoem de voordelen van het in zee gaan met een ondernemer met keurmerk.

Zo heb je al heel snel 12-13 items om elke week iets te vermelden op sociale media. De kracht zit hem in de herhaling. Verschillende onderwerpen kunnen moeiteloos meerdere kwartalen herhaald worden. In de regel houd ik aan dat 1 op de 5 berichten ook een verkoop gerelateerd bericht mag zijn. Er bestaan handige tools zoals de contentkalender om een kalender aan te leggen en via hootsuite kan je het plaatsen van de bijdragen eenvoudig inplannen, zodat het minder tijd kost. 

Zo ben je op een eenvoudige manier beter zichbaar in deze digitale wereld. 

Groet, 

Sandra van der Heijden
Online communicatie en webbouwer

Copyright 2020 - 3punt0