5 manieren om meer klanten aan te trekken met Linkedin content

Wil jij je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste aanpakt?  Waar moet je het eigenlijk over hebben? Post je in het weekend wel of juist niet? En hoe zit het eigenlijk met hashtags? In deze blogpost behandel ik 5 praktische vragen voor succesvolle content op LinkedIn!

1. Wat is goede content?

Leuke vraag! Goede content is content die resoneert, mensen raakt, (vaak) specifiek is, een bepaalde groep aanspreekt én interactie stimuleert. Het helpt als je content een emotie oproept en visueel sterk is. Heb je een visueel beroep zoals fotograaf of graphic designer en heb je zakelijke klanten, dan is LinkedIn zéker interessant voor je. Ontwerp mooie ‘scrollstoppende content’ zodat je opvalt in je tijdlijn. Als vuistregel kun je 4:1 aanhouden: 4 keer zelf iets moois maken en 1 keer een post met waardevolle content van een ander. Je post kan bestaan uit platte tekst, een tekst met een foto, een teaser met een link naar een blogpost, een video of een document.

2. Wanneer moet ik posten? En hoe vaak ongeveer?

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar het mag wel. Kwaliteit is het belangrijkst, en regelmaat helpt je zeker. Ter inspiratie: 1 tot 3 keer per week is een goede indicatie. Vaker mag natuurlijk altijd, mits je content van waarde is voor je doelgroep.

Tip: houd eens voor jezelf een document bij met postdata, de link naar je post, het soort content en het aantal likes/comments. Meten = weten. Na verloop van tijd ga je zien welk type content het beste aanslaat en op welke dag/tijd je de meeste respons krijgt. Blijf doen wat werkt en durf te experimenteren.

3. Is het nog belangrijk welk type content ik plaats?

Er zijn allerlei vormen van content die je kunt plaatsen. Enkele contentideeën: text-only posts, tekst met een foto, alleen een foto, een document, een blog of een video. Ik adviseer: kies wat bij je past en waar je goed in bent. En uiteraard: wat resoneert met je netwerk. Misschien vind je video iets te spannend en ben je tekstueel goed. Dan zou ik kiezen voor een text-only post of een tekst met een foto. Of kies voor een LinkedIn contentstrategie waarin je verschillende soorten content met elkaar combineert. Op die manier spreek je verschillende volgers aan.

4. Hashtags, wat zijn de voordelen ervan en hoeveel kan ik het beste gebruiken?

#Hashtags zijn een relatief nieuw fenomeen op LinkedIn. Op Twitter en Instagram zijn ze al jaren gemeengoed en in 2019 zijn ze op LinkedIn echt doorgebroken. Het zijn een soort ‘labels’ met tekst en het #-teken ervoor.

De voordelen van hashtags op LinkedIn zijn: je content is beter vindbaar,  je stimuleert interactie en je content krijgt een hoger bereik. Hashtags kan je gebruiken in je LinkedIn-bijdrage. Bijvoorbeeld: #LinkedIn, #management en #restaurants. Je kunt specifieke content vinden door in het zoekvenster bijvoorbeeld #3punt0 te typen en de hashtag vervolgens te gaan volgen. Op een hashtag klikken in je tijdlijn kan ook.

Tip: het gebruik van 3 hashtags in een post werkt het beste, je krijgt zo meer bereik. Kies voor 2 relevante, branchespecifieke hashtags en één fun of gelinked aan je bedrijf.

5. Hoe zorg ik ervoor dat mijn LinkedIn-tijdlijn zo relevant mogelijk is?

Door te bepalen wie je wel of niet toelaat in je netwerk. Als je met willekeurige mensen connect, krijg je ook een tijdlijn vol met diverse content. Weet ook dat als jij reageert op content van iemand, de kans groter is dat je zijn of haar volgende post ook weer ziet. Andersom werkt het net zo.

linkedinTip: wil je wel in verbinding blijven maar de content van een specifiek persoon niet meer zien? Dit kun je heel makkelijk aanpassen, door bij de persoon de melding "niet meer volgen" aan te klikken.

Zelf merk ik dat mijn notificaties steeds belangrijker worden. In je Linkedin notificaties vind je onder andere:

  • verjaardagen van je connecties
  • je profielbezoekers
  • meldingen van likes en comments op je geposte content
  • mentions
  • je nieuwe volgers

Victor HuitingHeb je vragen over LinkedIn of heb je hulp nodig met je zichtbaarheid op LinkedIn, neem dan gerust contact op, of bezoek mijn website.

Groet,

Victor Huiting
LinkedIn Expert

Copyright 2020 - 3punt0